Ja... Se hele anmeldelsen her
Er en virksomhed virkelig sammenlignelig med et orkester, og kan den ledes som sådan?
Ja! I Lyt!- om samspil i organisationer af Merete Klint får du forklaringen på hvorfor – og selvfølgelig også hvordan. Jeg lyttede til bogen over et par dage, og først vil jeg sige at Merethes stemme og læsetempo passer rigtig godt til mit øre og temperament. Det er, for mig, en væsentlig faktor i forhold til lydbøger.
Selve bogen gav et super godt indblik i ledelse og samarbejde, og fokus på publikum, i musikkens verden, og det faldt med Merethes beskrivelse af dette meget nemt at ”se og høre det hele for mig”. Jeg blev hurtigt revet med, og udover at jeg har fået et godt og motiverende ”boost” i forhold til ledelse og samarbejde, også opnået en væsentlig større indsigt i musikkens verden end jeg havde tidligere.
Der drages bogen i gennem mange paralleller til offentlige og private virksomheders arbejde med kunder og borgere. Merethe hjælper selv utrolig godt og relevant på vej til forståelse med masser af eksempler fra både den ene og den anden verden. Der er et gennemgående fokus på værdien af at kunne give kunden eller borgeren en nærværende, kvalitetssikker, personlig og overordentlig positiv oplevelse og hvad der skal til for at kunne gøre dette.
Strategiarbejde, organisationen’s interne ”Tone of Voice”, Customer Experience Management, Net Promoter Score, kundeorientering,.. Det hele kommer i spil og krydres med beretninger om forskellige virksomheders måde at arbejde med dette på, med musikkens mange muligheder som løftestang.
Og nej, man skal ikke være musiker for at kunne have et musisk mindset. Men kan du se dig selv i nedenstående 4 elementer, er du godt på vej.
- Du dygtiggør dig kontinuerlig
- Du ser dig selv som en del af en større sammenhæng
- Du udfører dit (sam)arbejde med tillid og mod
- Du møder publikum og borgere og kunder med samme indlevelse og tilstedeværelse, hver gang du er sammen med dem.
Merethe har GODT fat i sit ”What, Why, How” og i bogen meget mere om dette.
Værdien af det stærke samarbejde nævnes igen og igen. ”En falsk stemme gør at hele orkestret spiller falsk” og ”Vi skal spille hinanden gode” er et par af grundprincipperne og allerede der vil de fleste vel nikke ja til, at det også gælder på ”vores” arbejdsplads. Merethe kommer med et væld af relevante eksempler på hvordan de kan udmøntes, på hvad konsekvenserne er hvis disse principper ikke efterleves, og lige så mange på hvordan 1+1 kan blive 3, hvis de gør.
Relationel koordinering er her også en væsentlig del af vejen til succes, og igen kommer der rigtig gode eksempler og hjælp til hvordan man kan arbejde med dette.
Der er meget mere at sige om bogen, men ligesom i musikken er den enkeltes oplevelse unik, så jeg vil stoppe her og ønske dig en god ”lytte – oplevelse”